Voľné časti podporujú deti v kreativite a vynaliezavosti. Sú to materiály, ktorými deti môžu narábať, spravovať ich a meniť v rámci hry. Priťahujú pozornosť detí, vzbudzujú v nich zvedavosť, dávajú voľný priebeh ich predstavivosti a podnecujú učenie.
„V akomkoľvek prostredí sú úroveň vynaliezavosti a kreativity, ako aj možnosť objavovať priamo úmerné počtu a druhu premenných, ktoré sa tam nachádzajú.“
Simon Nicholson, architekt
Voľné časti v hre
Keď som s dcérou v obchode s hračkami, zvyknem ju nechať, nech si niečo vyberie. Minule to bolo vrecko obyčajných ružových korálok. Svoje prekvapenie som si nechala pre seba a kúpila som jej ho. Odvtedy sa už korálky premenili na prísadu do varenia, tabletky pre bábiku, boli spúšťané po rampe, presýpané v krabici, a samozrejme v rámci experimentu aj rozhádzané po celej obývačke.
Keď pozorujeme deti pri hre, často to vidíme – zoberú nejaké predmety bez jasného určenia, použijú fantáziu a premenia ich na čokoľvek. A podľa teórie voľných častí (theory of loose parts) by sme mali ich kreativitu podporiť tým, že im vytvoríme prostredie bohaté na takéto premenné. Opakom je čisté, statické prostredie bez možnosti pohrať sa.
Teória voľných častí
Teóriu voľných častí sformuloval architekt Simon Nicholson už v roku 1972. Celá sa dá nájsť tu: http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/SDEC/article/view/1204/1171
Spomína v nej rôzne premenné, s ktorými deti radi interagujú. Materiály a tvary; vône a iné fyzikálne javy ako elektrina, magnetizmus a gravitácia; médiá ako plyny a tekutiny; zvuky, hudba, pohyb; chemické reakcie; varenie a oheň; a iní ľudia, a zvieratá, rastliny, slová, koncepty a myšlienky.
Píše, že všetky deti sú prirodzene kreatívne, a voľné časti, s ktorými môžu pri hre manipulovať, v nich túto kreativitu podporujú.
O teórii voľných častí boli napísané celé knihy.
Ako deťom dať voľné časti?
Celá teória znie veľmi abstraktne, ale v skutočnosti je to úplne jednoduché. Deti samy uprednostnia voľné časti pred luxusnými hračkami. Chcú si prelievať vodu? Triediť si štipce? Hrať sa s gumičkami? No tak ich nechajte. A vytvorte im prostredie plné voľných častí, ku ktorým sa vedia sami dostať a pohrať sa s nimi.
Viac napríklad na blogu An Everyday Story
Pridaj komentár