Ako sa rozprávať s deťmi pri tvorení

Ako sa s deťmi rozprávať, keď tvoria

Tipy, čo povedať a čo si radšej nechať pre seba, ak chcete podporiť kreativitu a sebavedomie vašich detí.

Podporovať deti v tvorení zahŕňa oveľa viac, než len vytvoriť pre ne priestor a dodať im materiál. Rovnako dôležité je to, ako s nimi komunikujeme a rozprávame o ich tvorbe. V našich činoch, postojoch a slovách je ukrytá veľká moc. Ak s ňou budeme pozorne zaobchádzať, môžeme obohatiť prirodzenú kreativitu našich detí.

Môžeme im pomôcť budovať sebavedomie, slovnú zásobu pre porozumenie zážitkom pri tvorení, a udržiavať v nich záujem a nadšenie pre umenie.

To je pekné, čo je to?

Keď za rodičmi príde dieťa s obrázkom, ktorý nakreslilo, mnohí ho okomentujú automatickým: „To je pekné“. Spýtajú sa: „Čo je to?“  a pokúsia sa hádať: „To je dinosaurus?“ Robíme to s dobrým úmyslom. Je to normálne a rozšírené. Robím to aj ja. Nie je to nič strašné, nič tým nepokazíme, ale keď sa nad tým zamyslíme, dá sa s tým trochu pracovať.

Malé deti tvoria abstraktne, význam pre ne nie je dôležitý. Tvoria z čistej radosti. Neskôr pomenujú svoj výtvor podľa toho, čo im v tom momente pripomenie – ale hneď v ďalšom momente v ňom nájdu nový význam. Väčšie deti často dávajú do svojej tvorby významy, ktoré nevedia vyjadriť slovami. Pri tvorení môžu spracovávať emócie, ktoré majú zakázané ventilovať inak – hnev, frustráciu. Tiež si zatrieďujú dojmy zo sveta okolo nich.

koláž a kreslenie cez pauzák

Povedať na takýto obrázok: „To je pekné“, hlavne ak to robíte príliš často, nie je príliš konštruktívne.

Ak sa stále pýtate „Čo je to“, nastavujete očakávanie, že na každom obrázku by malo niečo byť. Znižuje to hodnotu procesu tvorby a abstraktných výtvorov.

Ak hádate, čo to je, tak vedzte, že pre dospelých je prirodzené vidieť v detskom umení rôzne významy, ktoré sú projekciami ich sveta a často nemajú veľa spoločné s výtvorom dieťaťa.  Ak hádate a neuhádnete, dieťa môže byť sklamané, že nevidíte, čo nakreslilo – veď to je predsa celkom jasné! Stráca dôveru vo svoje vyjadrovacie schopnosti.

Ako na to

Prijmite to

Akceptujte, ak dielo vášho dieťaťa nedáva vo vašich očiach zmysel. Preneste sa cez to, ak sa vám prieči, čo vyjadruje alebo ako vyzerá. Prijať výtvor taký, aký je, je najlepší základ pre rozhovor.

Buďte úprimní

Ak chcete podporiť dieťa v tvorení, vyjadrujte nadšenie z toho, že tvorí. Povedzte, že máte z toho radosť. Pochváľte ho za to, ako tvrdo pracuje a ako sa sústredí. Ak máte potrebu hodnotiť hotové dielo, nemusíte za každú cenu vždy hovoriť, že všetko, čo dieťa vytvorilo, je nádherné. To neznamená, že ho máte kritizovať: jednoducho buďte úprimní. Povedzte mu, čo naozaj vidíte v jeho diele.

Komentujte proces

Ak chcete, aby dieťa pri tvorbe zažívalo slobodu v experimentovaní a nejde vám až tak o výsledok, presmerujte aj svoje komentáre na proces tvorby. Nekomentujte, čo dieťa vytvorilo, ale ako to vytvorilo.

  • Všimla som si, že si tu hore použil veľa žltej farby.
  • Dnes si pracovala naozaj dlho a sústredene.
  • Vidím, že nanášaš farbu týmto nástrojom namiesto štetca.

Pýtajte sa otvorené otázky

Ak chcete deťom ukázať, že vám záleží na ich nápadoch a pocitoch, skúste použiť otvorené otázky. Podporujú deti vo vynaliezavosti, abstraktnom a kritickom myslení.

koláž, stužky, lepiace pásky a pečiatky

Sila otvorených otázok

Otvorené otázky rešpektujú dieťa a vám prinesú najcennejšie informácie. Umožnia dieťaťu premýšľať nad tým, čo vytvorilo a nadviazať na zážitok z tvorby. Takéto otázky dokonca môžu znova naštartovať kreatívny proces. Otvorenými otázkami otvárate dvere fantázii vašich detí a nechávate ich, aby vás viedli do svojho sveta.

Uzavreté otázky

Na uzavreté otázky existuje odpoveď áno / nie / alebo jednoslovná odpoveď. Takéto otázky len zriedka nabádajú deti, aby sa hlbšie zamysleli.

  • Čo to kreslíš?
  • Dá sa zmiešať žltá a modrá farba?
  • Toto je pes?
  • Vieš postaviť auto?

Otvorené otázky

Otvorené otázky podporujú deti v dávaní kompletných, zmysluplných odpovedí. Deti pritom vyjadrujú vlastné vedomosti a pocity.

  • Ako si toto vytvoril?
  • Všimla som si, že si namaľoval dlhé čiary. Povieš mi o tom viac?
  • Čo sa stane, ak spojíme tieto dva materiály?
  • Čo by sme mohli s týmto postaviť?
  • Na čo by sme toto mohli použiť?

Inšpiráciu som čerpala z knihy The Artful Parent od Jean Van’T Hul (afiliátny odkaz – čo je to?)

Ak si chcete prečítať, čo môžete očakávať od kresby vašich detí do štyroch rokov, oporúčam článok Kreslenie.


Comments

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *