Na to, aby deti tvorili, potrebujú priestor, aj keď by to mal byť len kuchynský stôl. Ešte lepšie je mať vyčlenenú špeciálnu zónu na kreativitu, umenie, pokusy a majstrovanie. Keď deti pochytí chuť tvoriť, mali by mať na dosah ruky všetky potrebné materiály a nástroje.
Základnou vlastnosťou dobrého priestoru pre tvorbu je, že by sa v ňom deti mali vedieť samy obslúžiť. Mali by mať možnosť zhmotniť svoje vlastné predstavy. Mali by dostať slobodu, aby mohli testovať a krok po kroku uskutočňovať svoje veľké nápady. Samozrejme by tiež mali vedieť, kde všetko nájdu a kam to môžu odložiť, keď dokončia ďalší zo svojich projektov.
Prostredie, v ktorom deti fungujú, ich formuje. Môžeme urobiť veľa, aby sme im prostredie prispôsobili.
Deti sa vyvíjajú prostredníctvom interakcií, po prvé s dospelými v ich živote – rodičmi a učiteľmi, potom s rovesníkmi a nakoniec s prostredím okolo nich.
Loris Malaguzzi
Kde urobiť tvorivú samoobsluhu?
Najlepšie je nájsť miesto na tvorenie tam, kde sa deti radi zdržujú. Kým sú malé, budú chcieť byť s vami, alebo aspoň na dohľad. Začnite tým, že porozmýšľate, ako využívate doma priestor. Je to v súlade s tým, ako by ste ho chceli využívať? Kde sa najčastejšie zdržiavate? Na ktorých miestach je najlepšie prirodzené svetlo? Dá sa presunúť úložný priestor inam?
Vôbec nemusíte začať vo veľkom štýle, úplne stačí vyhradiť si pár poličiek a kus podlahy v obývačke alebo nejaké dobre dostupné miesto v kuchyni. Ak nemáte miesto na detský stolík so stoličkou, deti môžu tvoriť na vysokej stoličke, za kuchynským stolom, alebo postojačky na konferenčnom stolíku.
Super je, ak máte prístup von. Ak budete tvoriť vonku, neporiadok vám nebude robiť také vrásky. Vonku sa dá tvoriť v každom ročnom období. Najlepšie je, ak má dieťa kúsok svojho súkromného priestoru, do ktorého sa môže vracať, ale ani obyčajné detské ihrisko na sídlisku nie je zlé.
Keď sa rozhodnete, že chcete, aby sa stalo tvorenie každodennou súčasťou života detí, budete chcieť vyčleniť väčší priestor. Najlepšie by bolo mať celý ateliér, kde by sa dalo maľovať bez obáv, že zašpiníte podlahu alebo steny. Málokto má také podmienky, a tak musíme improvizovať a uspokojiť sa s tým, čo máme.
Ako vtesnať priestor na tvorenie do bytu
Začnite tým, že radikálne upracete. V duchu minimalizmu sa zmierte s tým, že najlepšie veci nie sú veci. Obmedzte úložný priestor a vytvorte si priestor pre život. Ľahšie sa to povie ako urobí, pre mňa to bola a stále je tvrdá drina, ale výsledky stoja za to. Dajte preč pár vecí, ktoré už roky iba obchádzate, a zrazu sa vám otvorí nový obzor. Odporúčam túto knihu: Kúzelné upratovanie, Marie Kondo (afiliátny odkaz – čo je to?)
Ako zariadiť samoobslužnú zónu
Neexistuje jednoznačný návod. Každé dieťa má iné záujmy, každá domácnosť funguje inak. Ak vás téma zaujíma hlbšie, odporúčam túto sériu v angličtine: 30 dní k premene vašej hry
Vyložte materiál tak, aby k nemu deti mali voľný prístup a mohli sa hocikedy samy obslúžiť. Samozrejme že budete chcieť postupovať podľa veku a nedáte hneď bez dozoru dvojročnému dieťaťu prstové farby. Ideálne je materiál dať tam, kde bude stále na očiach, aby deti naň dobre videli a vracali sa k nemu.
Údržba
Samoobsluha neznamená, že tam dieťaťu všetko naložíte a nemusíte sa ďalej starať. Treba zabezpečiť, aby dieťa nebolo preťažené príliš veľkým výberom a aby všetko, čo má, bolo funkčné a pripravené na použitie. Občas treba všetko pretriediť a zaktualizovať.
Nové materiály pridávajte iba ak ste presvedčení, že dieťa ich práve teraz potrebuje. Ak pridávate niečo nové, pouvažujte, čo už vaše dieťa dlhšie nepoužilo a odložte to preč. Robte údržbu spolu s dieťaťom, aby sa to postupne naučilo samo. Nerobte mu to za chrbtom v jeho neprítomnosti, aj keď by to bolo stokrát jednoduchšie. Inak stratí pocit, že je to jeho priestor, o ktorom si rozhoduje samo.
Ako to máme u nás
U nás je to neustály proces. Prispôsobujeme sa veku a potrebám oboch detí aj možnostiam nášho malého bytu. Nikdy nie som spokojná s tým, ako to máme zariadené a mám pocit, že je toho stále veľa, čo by sa dalo vylepšiť.
V byte máme dve kreatívne zóny: v obývačkokuchyni, kde sa všetci zdržujeme najčastejšie, a v detskej izbe, kde dcéra viacmenej iba spáva.
Obývačkokuchyňa
Práve teraz nemáme doma žiadny detský stolík, lebo máme malé bábätko, ktoré by sťahovalo z neho veci. Dcéra väčšinou tvorí na našom veľkom jedálenskom stole, kotrý používame všetci na všetko. Malú pracovnú plochu má aj na skrinke kúsok od stola – tam si postojačky robí projekty, ktoré sa zaobídu bez neporiadku. Tiež tam odkladáme rozpracované veci, ktoré ešte chce dokončiť.
Najpoužívanejší materiál a nástroje sú v poličkách kúsok od stola. Všetko je v otvorených krabiciach, ktoré sa dajú ľahko preniesť na stôl.
Momentálne tam máme poukladané toto:
- Materiály na koláž
- 3D materiály – rolky od papiera, paličky, kamienky…
- Voľné časti: korálky, špajle, nanukové paličky…
- Bavlnky a stužky
- Košík s plastelínou a nástrojmi k nej
- Najpoužívanejšie nástroje: nožnice, lepiace pásky, lepidlo, lepiaca tyčinka, špagát, pečiatky
- Fixky a ceruzky
- Blok na koláž
- Čisté papiere
- Použité papiere
Okrem toho má dcéra v obývačke uložených ešte pár najpoužívanejších hračiek. Všetko ostatné má svoje trvalé miesto v detskej izbe.
Detská izba
V detskej izbe sa zdržiavame málo, tam má dcéra iba maliarsky stojan. Je tam polica s ďalšími materiálmi, ktoré sa tak často nevyužívajú. Navrchu, kam dcéra nedočiahne, mám v krabiciach uložené farby, tuše, fixky na textil a veci, ku ktorým zatiaľ nemá plný prístup. Tiež sú tam najmenej používané materiály, ktoré sa niekedy neskôr chystám znovu zaradiť do ponuky.
Veci na von
Na chodbe máme ešte uložené veci na von: kriedy, bublifuk, rozprašovač, formičky do piesku.. – aby boli poruke, keď odchádzame z domu.
Ako vyzerá priestor pre tvorenie u vás doma? Máte tiež samoobsluhu? Podeľte sa o inšpiráciu v komentároch.
Pridaj komentár