Chemické pokusy pre deti s vodnou parou

Pokusy so zmenou skupenstva – mrak v pohári

Urobte si doma mrak podobne, ako naozaj vzniká v atmosfére. Žiadne hlúpe napodobeniny z vaty či peny na holenie. Toto je vážny fyzikálny pokus, ktorý zvládnete prichystať za päť minút, všetko naň máte doma, deti môžete zapojiť od začiatku po koniec a upratovanie spočíva v prípadnom utretí rozliatej vody. A ešte je to aj super zábavné. Nezľaknite sa toho slovného spojenia „fyzikálny pokus“ a čítajte ďalej:

Potrebujete

Zaváraninový pohár s viečkom (alebo obyčajný pohár s malým tanierikom)

Teplú vodu

Ľad

Zápalku alebo lak na vlasy alebo nejaký iný aerosol (vysvetlím)

 mrakVPohariPriprava

Ako to funguje

Dosť to zjednoduším. Mraky sa tvoria tak, že sa tu dole vyparí voda a premení sa na vodnú paru. Vodná para je ľahšia ako vzduch a preto stúpa nahor. Hore je vzduch chladnejší, a tak sa vodná para opäť zmení na vodu – na malé, drobulinké kvapky vody. Zhluk týchto kvapôčiek je vlastne mrak. Ak mrak visí naozaj nízko, voláme ho hmla.

mrakVPohariSquare

Vodná para potrebuje niečo, na čom sa zachytí, aby sa zmenila na vodu, čiže inak povedané, aby skondenzovala. V plynnom vzduchu neskondenzuje. Potrebuje drobučké pevné alebo kvapalné čiastočky. Tie sa bežne nachádzajú vo vzduchu vo forme prachu, morskej soli alebo znečistenia. Tieto drobné pevné alebo kvapalné čiastočky sa volajú kondenzačné jadrá.

Ako na to

Nalejte do zaváraninového pohára horúcu vodu (stačí teplota z vodovodu). Pridajte kondenzačné jadrá: my sme strekli trochu laku na vlasy. Môžete použiť aj iný aerosol. Super je aj dym zo zahasenej zápalky. Prikryte pohár obráteným viečkom, v ktorom je naložená kôpka ľadu. Sledujte, ako vnútri prúdi vzduch, otáča sa, a ako sa vytvára obláčik. Potom ho vypustite do svojej obývačky a pozorujte, ako sa vyparí. Opakujte do sýtosti.

mrakVPohariPohar

Horúca voda sa vyparuje a tvorí sa vodná para. Tá stúpa a zhora ju ochladzuje ľad, takže hneď aj kondenzuje. Kondenzačné jadrá sa obaľujú malinkými kvapkami  vody a vytvára sa mrak.

Experimentujte

Čo sa stane, ak nepridáte lak na vlasy? Čo sa stane, ak lak na vlasy streknete do prázdnej nádoby? Čo ak voda nebude horúca, ale bude studená? Dá sa to aj bez ľadu? Pýtajte sa veľa otázok a hľadajte spolu odpovede. Toto je ešte dôležitejšia časť ako samotný modelový pokus, lebo tým učíte deti metóde vedeckého experimentu a tiež kritickému mysleniu.

Odkiaľ to mám

Dcéru práve fascinujú búrky, tak som hľadala, ako jej ich priblížiť. Na tento experiment som narazila na webe Playdough to Plato, kam budem chodiť po inšpiráciu aj častejšie.


Comments

5 odpovedí na na “Pokusy so zmenou skupenstva – mrak v pohári”

  1. Pekny pokus aj my sme ho skusali, ale myslim ze ani napodobeniny z vaty alebo peny nie su hlupe, ako si to pisala v uvode. Kazdy material ma inu konzistenciu, inak sa chova a nieco ine dieta nauci. Dolezite je experimentovat, skusat a poznavat, nic hlupe na tom nevidim 🙂 Adamka napr. dazdovy mrak s peny na holenie uplne fascinoval, skusali ste? Je to zabava 🙂

    1. Dagmar Vinterová Avatar
      Dagmar Vinterová

      Marianna, ďakujem za reakciu. Zas aby sme sa nechápali zle, ja si myslím že pena na holenie je fantastický zmyslový materiál. A z vaty sa dá urobiť pekná vizuálna reprezentácia rôznych typov oblakov. Ale keď sa deti spýtajú, prečo sú na oblohe oblaky, prečo je hmla mokrá a studená, alebo prečo prší, tak na tento experiment sa vata a pena nechytajú. Ja som taká celkom expresívna osoba a nad tamtým slovom som dve nanosekundy aj premýšľala, ale napadlo mi iba synonymum „nereprezentatívne“ a to je predsa len trochu od veci. Jj dúfam že to nikoho neznechutí a neodradí od experimentovania, lebo v tom, že to je to podstatné, máte absolútnu pravdu 🙂

    2. Dagmar Vinterová Avatar
      Dagmar Vinterová

      No áno, robili sme deň pred týmto aj dážď s penou na holenie a farbivom. Pre mňa samotný ten pokus sklamanie, málo interaktívne, málo názorné. Dcéra si penu na holenie fantasticky užila, namiešala si v pohároch ružový koktail aj hnedú kávičku, potom miešala penu s farbou bez vody, a potom si to zobrala do detskej vaničky a celá sa s tým ponatierala. Vyšľahali sme v ten deň celú plechovicu a ona stále opakovala: dnes mám super deň. Ale že by sa dozvedla odpoveď na svoju otázku, prečo prší, to sa nedá povedať 🙂 Ak máte na ten pokus link na svojom blogu, dajte, budem rada. Možno sa ešte pohráme s penou a niekedy o nej napíšem ako o zmyslovom materiáli, ale ten pokus ani nebudem spracovávať, lebo u nás to neočarilo..

    1. Dagmar Vinterová Avatar
      Dagmar Vinterová

      Ďakujem!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *