Farba za ušami. Na stole kopa napoly pomaľovaných papierov a polámané voskovky. Kresba na omietke. Plastelína prilepená na ponožkách zospodu. Chaos a deštrukcia.
Čo s tým? Nemáte chuť sa do tvorenia vôbec púšťať, lebo nevládzete riešiť výbuchy chaosu? Neporiadok ide ruka v ruke s kreativitou. S deťmi sa ho úplne nezbavíte nikdy. Skúste ho aspoň trochu dostať pod kontrolu.
Neporiadok vzniká pri tvorení, v nástrojoch a materiáli a v hotových dielach. Skúste ho skrotiť hneď v zárodku.
Neporiadok pri tvorení
Ohraničte priestor
Myslím si, že zo začiatku je dôležité určiť dieťaťu hranice, v rámci ktorých môže slobodne tvoriť, a pripraviť mu prostredie. Postupne sa s tým zžije a jedného dňa vás prekvapí, že je poriadnejšie ako vy sami. Teda aspoň u nás to tak je 🙂
Použite podložku, ktorá dieťatu ohraničí pracovný priestor. Ochráňte citlivé povrchy maliarskou fóliou alebo baliacim papierom a dieťa overalom. Dohodnite sa s dieťaťom, že ak odíde (od stola, zo stoličky), je práca dokončená a ide sa baliť a upratovať.
Upratujte po každej aktivite
Z montessori pedagogiky som si požičala jeden výborný prístup: hráme sa iba s jednou vecou naraz, a keď sa s ňou dohráme, odložíme ju.
Každý, kto ma pozná, vie, že som notorický bordelár. Sama musím na tomto pravidle pracovať. Mne samej ako dospelej často nie je jasné, kedy som už s niečím skončila, a robí mi problém najprv upratať, kým sa vrhnem do niečoho ďalšieho. Oceňujem, koľko trpezlivosti a sebazaprenia to vyžaduje, a snažím sa k tomuto prístupu viesť aj deti.
Urobte si čas na upratovanie
Ak plánujete nejaký projekt, započítajte upratovanie do času, ktorý naň budete potrebovať. Púšťajte sa do nových aktivít iba vtedy, ak po nich stihnete aj upratať. Určite je to ľahšie než donútiť sa upratovať zvyšky zo včera.
Smetný kôš
Veľmi sa mi osvedčilo mať smetný kôš rovno tam, kde deti tvoria. Odstrižky idú rovno do koša a neroznášajú sa po byte.
Neporiadok v nástrojoch a materiáli
Dajte všetko do rúk dieťaťu
Ak dieťa bude mať prístup ku svojim materiálom a spolu vyberiete pre ne miesto, bude si ich vedieť aj samo upratať. Je to totálne proti intuícii – povedali by ste, že čím menej toho dostane, tým menej rozhádže – ale funguje to. Nebudete chápať, keď si zrazu začne samo zbierať ceruzky zo zeme a ukladať ich do krabice.
Upratujte s radosťou
Keď vidíte, že dieťa nemá veľmi chuť upratovať, vrhnite sa do toho prví. Keď aj neradi upratujete, aspoň predstierajte nadšenie. Trhajte sa, že vy chcete upratať a odmietajte k tomu dieťa pustiť. Nevzdychajte, nešuchcite sa a nepretáčajte oči. Deti budú nasledovať váš príklad.
Menej je viac
Vyložte len to, čo deti práve používajú. Ostatné veci môžete odložiť mimo dosah a občas ich rotovať. Získate priestor a veci vám nebudú zapadať prachom.
Všetko sa vracia na svoje miesto
Keď nemajú veci svoje miesto, deti netušia, čo s nimi. Hneď ako prinesiete domov nový materiál, vyhraďte mu miesto. Robte to spolu s deťmi. Nemeňte miesto veciam príliš často. Už sa mi stalo, že som v zápale reorganozovania presunula dcére veci, kým bola v škôlke, a ona potom netušila, kam ich vrátiť späť.
O kvalitných nástrojoch
Všetky nástroje, ktoré deti používajú, by mali byť kvalitné. Keď im dáte do ruky naozajstné nástroje a naučíte ich starať sa o ne, budú si ich viac vážiť.
Neporiadok v hotových dielach
Urobte im miesto
Mali sme také obdobie, keď sme mali po celom byte hotové diela. Kôpka pomaľovaných papierov na kuchynskom radiátore, kôpka na poličke s hračkami, stále som ich niekam prekladala, až mi došlo, že aj hotové diela potrebujú svoje miesto. Teraz máme jednu veľkú papierovú tašku v detskej izbe pod maliarskym stojanom a jednu škatuľu v obývačke hneď vedľa kôpky čistých papierov.
Kde končia naše diela?
Raz za čas s dcérou preberieme hotové diela. Tie najcennejšie odkladám do papierových dosiek, ktoré mám za nábytkom. Z tých čo zostanú niektoré vystavíme doma, iné darujeme, ďalšie zrecyklujeme na blahoželania alebo pohľadnice. Veľa ich je na vyhodenie. Aby sa nám s nimi ľahšie lúčilo, nafotíme si ich a potom bye bye do koša.
Pridaj komentár