Voľné časti

Voľné časti

Voľné časti podporujú deti v kreativite a vynaliezavosti. Sú to materiály, ktorými deti môžu narábať, spravovať ich a meniť v rámci hry. Priťahujú pozornosť detí, vzbudzujú v nich zvedavosť, dávajú voľný priebeh ich predstavivosti a podnecujú učenie.

„V akomkoľvek prostredí sú úroveň vynaliezavosti a kreativity, ako aj možnosť objavovať priamo úmerné počtu a druhu premenných, ktoré sa tam nachádzajú.“

Simon Nicholson, architekt

Voľné časti v hre

Keď som s dcérou v obchode s hračkami, zvyknem ju nechať, nech si niečo vyberie. Minule to bolo vrecko obyčajných ružových korálok. Svoje prekvapenie som si nechala pre seba a kúpila som jej ho. Odvtedy sa už korálky premenili na prísadu do varenia, tabletky pre bábiku, boli spúšťané po rampe, presýpané v krabici, a samozrejme v rámci experimentu aj rozhádzané po celej obývačke.

Keď pozorujeme deti pri hre, často to vidíme – zoberú nejaké predmety bez jasného určenia, použijú fantáziu a premenia ich na čokoľvek. A podľa teórie voľných častí (theory of loose parts) by sme mali ich kreativitu podporiť tým, že im vytvoríme prostredie bohaté na takéto premenné. Opakom je čisté, statické prostredie bez možnosti pohrať sa.

Voľné časti

Teória voľných častí

Teóriu voľných častí sformuloval architekt Simon Nicholson už v roku 1972. Celá sa dá nájsť tu: http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/SDEC/article/view/1204/1171

Spomína v nej rôzne premenné, s ktorými deti radi interagujú. Materiály a tvary; vône a iné fyzikálne javy ako elektrina, magnetizmus a gravitácia; médiá ako plyny a tekutiny; zvuky, hudba, pohyb; chemické reakcie; varenie a oheň; a iní ľudia, a zvieratá, rastliny, slová, koncepty a myšlienky.

Píše, že všetky deti sú prirodzene kreatívne, a voľné časti, s ktorými môžu pri hre manipulovať, v nich túto kreativitu podporujú.

O teórii voľných častí boli napísané celé knihy.

Pompomy v hrnci

Ako deťom dať voľné časti?

Celá teória znie veľmi abstraktne, ale v skutočnosti je to úplne jednoduché. Deti samy uprednostnia voľné časti pred luxusnými hračkami. Chcú si prelievať vodu? Triediť si štipce? Hrať sa s gumičkami? No tak ich nechajte. A vytvorte im prostredie plné voľných častí, ku ktorým sa vedia sami dostať a pohrať sa s nimi.

Voľné časti

Viac napríklad na blogu An Everyday Story

7 Comment

  1. […] ju vyložiť, vyložiť si nohy a pozorovať, čo sa bude diať. Kúsky plastelíny poslúžia ako voľné časti, môžu reprezentovať […]

  2. […] im kreatívne pozvanie: vyložte gumu, voľné časti, ukážte im, ako ich zlepiť a všetko ostatné nechajte na ich […]

  3. Já dodnes vzpomínám, jak jsem asi jako osmiletá doprovázela mladšího bráchu do školky, kde měli v proutěných košících šišky, kaštany, klacíky a mě to už tehdy hrozně lákalo si s tím hrát:)
    A moc ráda bych to dopřála i svým dětem, jenže zatím u nás (16 měsíců a necelé 4 roky) jakékoliv vícekusové předměty končí rozházené po podlaze a roznesené po celém domě. Takže jim těch volných částí moc najednou k dispozici nedávám, protože dohlížet a pobízet k úklidu tolika věcí je nad mé síly.
    Nemáte na to prosím nějakou fintu? Jinak děkuji za skvělý blog, všechno si to tu pročítám a inspiruji se!

    1. Dagmar Vinterová says: Odpovedať

      Mňa to láka doteraz 🙂
      Nemám s tým zatiaľ skúsenosť. Ja mám teraz dcéru 4 roky a syna 10 mesiacov. Dcéra sa hráva s takýmito vecami buď tam, kde syn nedočiahne, alebo na zemi keď on spí. Keď sa zabávajú spolu, tak skôr bez hračiek, navzájom po sebe preliezajú 🙂 alebo keď sa ona a hrá a on príde demolovať, vymýšľam im hry že on je Godzilla alebo neúprosný čas. Myslím že v takom roku a pol vytiahnem aj tie gaštany a paličky, to už by sa mohli zahrať popri sebe.
      Čo sa týka upratovania, tak som spísala pár tipov tu: http://farebneprsty.sk/ako-skrotit-neporiadok/
      Ak tomu chcete ísť na koreň, je taký unchoolingový prístup k upratovaniu, že ich k tomu nenabádate ani nenútite. Skôr ich vediete príkladom. To znamená, že upratujete vy a oni sa pridajú, keď majú chuť. Netrúfala som si o tom ešte písať, predsa len je to trochu kontroverzné a ja som tá posledná čo by sa pasovala za experta na upratovanie, hehe 🙂 Ale mňa osobne to veľmi inšpirovalo, robím to tak doma a myslím, že máme super výsledky. Ak niekto chce vedieť viac, nakopnite ma, napíšem článok 🙂 Tu je niečo o tom:
      http://www.sheilabaranoski.com/not-making-kids-clean-up/

    2. Dagmar Vinterová says: Odpovedať

      No a ďakujem, som rada že ste našli pre seba inšpiráciu a budem rada, ak ju budete šíriť ďalej

  4. Uklízecí článek bych si u vás moc ráda přečetla, obzvlášť pokud vám přitom funguje unschoolingový přístup. Zní mi to logicky, že se děti nejvíc naučí pořádku naším příkladem, to ano, ale stejně si to nedokážu moc představit v praxi, pokud nechci strávit půl dne úklidem po dětech (zatímco ony by ani nepřiložily ruku k dílu) – a upřímně mě zajímá, jak to máte vy.

    1. Dagmar Vinterová says: Odpovedať

      Ok, niekedy sa do toho pustím 🙂

Pridaj komentár